Kutubxona kitob saqlanadigan ombormi?
Adabiyot darsida “Farhod va Shirin” dostonini o‘tdik. Ustoz “Xamsa” asari haqida to‘liq ma’lumot bergach, bu kitob kutubxonamizda borligini aytdilar. Darsdan so‘ng maktab kutubxonasiga kirib (u yerga obunaman), “Xamsa”ni bir haftaga o‘qish uchun oldim. Xursand ketayotsam, dugonam Muslimani uchratib qoldim.
– Voy, o‘rtoqjon, qo‘lingdagi “Xamsa”mi! Sovg‘a qilishdimi? – so‘radi hayajonlanib. – Men ham bir haftadan buyon shu kitobni izlayapman.
– Nima, kutubxonangizda yo‘qmi? – so‘radim hayron bo‘lib.
– I-ya, hali sen bu kitobni maktab kutubxonasidan oldingmi? Sizlarda kitobni uyga o‘qishga ham berishadimi? – Savolimga savol bilan javob berdi u.
Muslimaning maktabida kutubxonachi hech qachon kitobni uyga o‘qishga bermas ekan. Shu yerda o‘qiyveringlar, derkan. Kutubxonamizda badiiy adabiyotlar juda ko‘p. Ammo birorta bolaning u yerga kirib kitob o‘qiganini ko‘rmaganman. Kitoblarni ko‘rsang hayron qolasan, hozir do‘kondan kelganday yap-yangi. Hayronman, kitoblar o‘qilganda qadr topadi, deyishadi. Lekin bizning kutubxonadagi kitoblar go‘yo o‘qish uchun emas, ko‘z-ko‘z qilish uchun qo‘yilgan, – dedi Muslima xo‘rsinib.
Muslima to‘g‘ri aytadi. Kitob o‘qilgandagina o‘z vazifasini bajaradi. Ya’ni, kitobxonni ma’naviyatini shakllantiradi, dunyoqarashini o‘stiradi. Javonda o‘quvchisini kutib sarg‘ayib yotgan badiiy asarlarning kimga foydasi tegadi? Axir, faylasuflardan biri bejizga “Jamoat kutubxonasi istagan kishi fikr olishi mumkin bo‘lgan ochildasturxondir”, demagan-ku! Nahotki, maktab kutubxonachisi asosiy vazifasi o‘quvchilarni badiiy adabiyotga bo‘lgan qiziqishini orttirish ekanligini bilmasa? Qalbimizda adabiyotga muhabbat o‘quvchiligimizda uyg‘onishi, kitoblar bizning yaqin do‘stimizga aylanishi kerak emasmi?
Men o‘zimni qiynagan bu savollarimga javob izlab ustozlarga, ota-onalar va kutubxonachilarga murojaat qildim.
– Albatta, maktab kutubxonasi o‘quvchini komil inson bo‘lib yetishida juda katta ahamiyatga ega. Nemis faylasufi Leybnis ta’biri bilan aytganda, “Kutubxonalar barcha ma’naviy boyliklarning durdonalaridir”, – deydi “Turon” axborot kutubxona markazi mutaxassisi Dilfuza opa Tursimatova. – Respublikamizdagi 10130 ta maktabning 22 tasida kutubxona umuman yo‘q. Ayrim kutubxonalar jamg‘armasini ham asosan darsliklar tashkil qiladi. Biroq bolaning dunyoqarashini shakllantirishda darslik bilan birga badiiy asarlarning ham juda katta o‘rni bor. Ayniqsa, bugungi kunda bolalar kitobxonligi davlat siyosati darajasiga chiqqan pallada buni unutmaslik lozim. Men ish tajribamdan kelib aytaman, bolalarni badiiy asarga qiziqtirishda kutubxonachi asosiy rol o‘ynaydi. Kutubxona – rang-barang badiiy asarlarni ko‘z-ko‘z qilish uchun javonlarga terib qo‘yiladigan ko‘rgazma emas. Kutubxonaning qadri, kutubxonachining mehnati kutubxonaga a’zolarning soniga qarab belgilanadi. Kutubxonachi o‘quvchilar orasida yangi asarlar taqdimotini o‘tkazishi, mualliflar bilan uchrashuvlar, badiiy asarlar yuzasidan viktorinalar tashkil qilishi kerak. Menimcha, kitobga qiziqqan bolaga, albatta, kitob o‘qishga imkon berish kerak. Kitobni sevgan bola ba’zi kutubxonachilar o‘ylaganidek, kitobni yirtmaydi ham, ustiga chizmaydi ham.
Sabohat Tolipova, ona:
– Ustozlar bolalarimizga badiiy asarni topib o‘qib kelishni buyuradi. Uyimizda bu asar topilmagan paytda kutubxonaga boramiz. Biroq kitobni uyga berishga kutubxonachi ko‘nmaydi. Nima emish, bola kitobni avaylamasdan, varaqlarini yirtishi, sahifalar ustiga chizib yuborishi mumkin emish. Yana ular kutubxona fondidagi kitoblar yo‘qolishidan qo‘rqishadi. Ana shu ko‘ngilsizlik bo‘lmasligi uchun kutubxonachi ota-onalar bilan ishlashi kerak. Ota-onalar bolasiga kitob maktab mulkiligini, uni yo‘qotish yoki yirtish mumkinmasligini, bu kitob boshqalarga ham xizmat qilishi kerakligini tushuntiradi.
Zumrad Qurbonova – 341-maktab ona tili va adabiyoti fani o‘qituvchisi:
Biz kutubxonachi bilan mustahkam aloqa o‘rnatganmiz. Chunki har bitta yozuvchining hayoti va ijodini o‘tar ekanmiz, o‘quvchilarni uning asarlari ro‘yxati bilan tanishtiramiz.Shubhasiz, bu o‘quvchilarni o‘sha muallif ijodiga bo‘lgan qiziqishini oshiradi. Ya’ni, bolada kitob o‘qishga ehtiyoj tug‘iladi. Bizda kutubxonadan o‘quvchilar to‘liq foydalanishadi. O‘zlari xohlagan badiiy kitobni olib o‘qishlari mumkin. Afsus, kutubxonamiz fondi maqtangulik emas.
Dilafro‘z Ibragimova, kutubxonachi:
– 15 yildan buyon kutubxonada ishlayman. To‘g‘ri, asosiy vazifamiz o‘quvchini kitob bilan ta’minlash. Lekin bundan tashqari, hisobot to‘ldirish, kitoblar qabul qilish, ularni elektron bazaga kiritish ham zimmamizda. Zero, elektron baza ham o‘quvchilarni kutubxonadan foydalanishiga imkon beradi. O‘quv zalimiz katta, o‘quvchilar xohlasalar kechgacha o‘tirib yoqtirgan asarlarini o‘qiy olishadi. Ba’zan yuqori sinf o‘quvchilariga badiiy kitobni uyda o‘qishiga ruxsat beraman. Chunki ular kitobning qadriga yetadi.
Ana shunaqa gaplar. Yoshlarni elektron tarmoqlardan, qo‘l telefonlaridan, internet yuhosidan asrash, kitobxonlikka qaytarish dolzarb mavzuga aylangan paytda yuqoridagi fikrlarga qo‘shilasizmi? Sizning maktab kutubxonasidan ko‘nglingiz to‘lyaptimi? Maktab kutubxonasining asosiy vazifasini qanday tushunasiz?
Xatlaringizni kutamiz.
Rayhona Abduraufova,
Toshkent shahar Yashnobod tumanidagi
152-maktab o‘quvchisi