Hayot – koʻhna, dono muallim
Sahifamiz mehmoni – O‘zbekistonda xizmat ko‘rsatgan madaniyat xodimi, O‘zbekiston Yozuvchilar Uyushmasi a’zosi, taniqli shoir Bobur Bobomurod. Ijodkorning “Ko‘zgudagi odam”, “Yolg‘iz qolgan ayol”, “Elim bo‘ldi davlatli”, “Esiz odam”, “Chimyon taronalari”, “Sukutdagi go‘zal”, “Umr bahori”, “Bir kun kelib”, “Yuragim”, “Xudo bergan o‘zbekka”, “Vatan mehri” nomli to‘plamlari chop etilgan. “Umr bahori”, “Kechikkan ko‘ngil”, “Ko‘rgim kelar sizni negadir”, “Oq qushlar” kabi ko‘plab she’rlari mashhur san’atkorlar ijrosida o‘lmas va xalqona qo‘shiqlarga aylangan.
Xalqimiz ardog‘idagi shoirning bolalik xotiralarini e’tiboringizga havola qilamiz.
SHOH VA SHOIRGA HAVAS
Bolalikdagi eng yorqin xotiralarim Buxoroyi sharif bilan bog‘liq. Chunki u – ertak shahar. Erta saharda qadimiy shaharning gumbazli minoralari orasidan yurib borar ekanman, vujudimni o‘zgacha, shom paytida esa butunlay boshqa kayfiyat egallar edi. Labi hovuz bo‘yidagi keksa tut daraxti ostidagi yog‘och so‘rida yoshi ulug‘lar shaxmat o‘ynashar, dunyo voqealari: siyosat, adabiyotdan suhbat qurishar, hech qachon be’mani gap yoki g‘iybat bo‘lmasdi.
Otam – Xodi Shodi o‘g‘li quruvchi, onam – Maqsadxon Qorako‘l zavodida ishchi bo‘lganlar. Oilada uzoq kutilgan to‘ng‘ich farzandman. O‘sha paytlarda akademik Ibrohim Mo‘minovning Zahiriddin Muhammad Bobur haqidagi risolasi chop etilgan. Faxriddin Umarov ijrosidagi Bobur g‘azallari xalq orasida mashhur bo‘lgan. Bulardan boxabar onam shoh va shoirga havas qilib, ismimni Bobur qo‘yganlar. Shungacha Buxoroda hech kim o‘g‘liga bu ismni qo‘ymagan. Mendan keyin oilamizda ketma-ket 4 o‘g‘il, 1 qiz tug‘ilgan. Tabiiyki, onamga ham ishlash, ham ro‘zg‘or yumushlari-yu farzandlar tarbiyasi bilan shug‘ullanish oson bo‘lmagan. Ba’zan sho‘xligimiz oshib ketsa, onam “Hali otang kelsa, aytib beraman, qarab tur seni...” deb po‘pisa qilar va biz bundan hayiqardik.
Rahmatli otam mumtoz qo‘shiqlarni ko‘p tinglardi. Qulog‘imga quyulaverganidan hozirgacha o‘sha qo‘shiqlar ohangi, so‘zi xotiramga muhrlanib qolgan. Uyda magnitofon, patefon bo‘lar, televizorimiz deraza tokchasida turardi. Biz tomga chiqib, antennani to‘g‘rilar, qo‘ni-qo‘shnilar bilan birga o‘tirib, konsert ko‘rib, hind filmlarini tomosha qilardik.
Ota-onam “Mushtum”, “Fan va turmush”, “Guliston”, “Saodat”, keyinchalik “Yoshlik”, “Argumenti i fakti” kabi gazeta-jurnallarga obuna bo‘lishgan. Pochtalon ularni olib kelishi bilan talashib o‘qirdik. Keyin, taxlam-taxlam qilib saqlardik. Gazeta yoki jurnal yerga tushib qolsa, onam uni darhol olib, hafsala bilan tekislarkan, “Bunda harf bor, uni oyoq osti qilish gunoh”, derdilar. Rahmatli onamda so‘zga mehr, e’tibor kuchli edi. Bolajon oila bo‘lganimiz uchun tinim, orom nimaligini bilmasdi. Xamir qorayotganda ham, kir yuvayotganda ham ikki ko‘zi kitobda bo‘lardi. Ular mutolaa qilgan “Mehrobdan chayon” asarini “Volidam varaqlagan, ko‘zining nuri tushgan”, deb hanuz avaylayman.
Onamni bilganlar haligacha “Jannati ayol edi”, deyishadi. Afsus, umrlari qisqa ekan. Men maktabni tugatar-tugatmas vafot etdilar. Ukalarimning tarbiyasi menga qoldi.
TOʻLIQ SALOM – GOʻZAL KALOM
Ruscha bog‘chaga borganman. Maktabga chiqishimga ikki oy qolganda o‘zbek guruhiga o‘tkazishgan. 1-sinfga chiqishimda, onamning dugonalari Komila opa “Shu o‘g‘lingni o‘zim o‘qitaman”, deb meni o‘zlari ishlaydigan qo‘shni mahalladagi maktabga olib o‘tganlar. Odatda 1-sentyabrda bolalar gul va papka ko‘tarib maktabga borsa, men to‘g‘ri bog‘chaga qarab yo‘l olganman. Shunda onam “Bog‘chaga emas, o‘ng tomonga – maktabga”, deya yo‘l ko‘rsatganlar, ammo o‘zlari olib bormaganlar. Shu- shu bo‘ldi-yu, maktabga yolg‘iz o‘zim qatnashga o‘rgandim. Garchi maktabda sof o‘zbek tilida gaplashsak-da, darsdan keyin o‘zimizga ma’qul bo‘lgan ruscha, o‘zbekcha, tojikcha suhbatlashaverardik. Chunki Buxoro ko‘pmillatli shahar edi.
Ko‘chamiz boshida bir bobo o‘tirardi. Har kuni maktabga ketar ekanman, ularga salomga og‘iz ochib ulgurmasimdan bobo tushmagur dona-dona qilib, “Assalomu alaykum”, deydilar. Uyatdan o‘zimni qo‘yishga joy topa olmayman. “Mayli, keyingi gal birinchi bo‘lib o‘zim salom beraman”, deb niyat qilaman. Ammo, bobo baribir chaqqonlik qiladi, chiroyli salomi bilan meni “mulzam” qilaveradi. O‘ylab ko‘rsam, bobojon menga to‘liq salom berish odobini o‘rgatgan ekanlar.
Umuman, men uchun mustaqil hayot ancha erta boshlangan. Institutga o‘qishga kirishim, ishga joylashishim, poytaxtda o‘z o‘rnimni topishim – qaysi eshikdan kirib-chiqmay, mehnat va harakatdan to‘xtamadim, mashaqqatdan qochmadim.
MEHNATDA TOBLANGAN YILLARIM
Ta’til paytlarida ko‘chamizdagi temirchiga shogird tushganman. Darsdan kelib, to‘garaklarga qatnashib, dam olgach, kechqurun soat 22:00 dan keyin novvoyxonaga borardim. Novvoy bilan birga xamir qorardim. Xamir oshgach, ulardan zuvala yasab, tindirib qo‘yardim. Mendan keyin ukam borib, non yopishga yordam berardi. Xizmat haqimizga non berishar, bu ro‘zg‘orimiz uchun katta dastak edi. Otam “Chiniqasiz”, deb yozning qaynoq tuprog‘ida, qishning muzdek qorida oyoqyalang yurg‘izardilar. Ro‘zg‘or ishlari biz aka-ukalarga teng taqsimlangan, otam har bir ishning hisobini so‘rardilar. Tomdan qorni hovliga, hovlidan ko‘chaga kurab chiqarardik.
Suv tashirdik. Bahorda yer ag‘darib, ekin ekardik. Uyimizdagi ta’mirlash ishlarini ham o‘zimiz qilardik. Turli bo‘yoqlarni aralashtirib, kerakli rang chiqarishni bilardik. Tuzukkina duradgor ham edim. O‘z qo‘llarim bilan yasagan kitob javoni uzoq yil oilamizga xizmat qildi. Bizni hayot shunday chaqqonlikka , mustaqillikka o‘rgatgan edi. Ishonasizmi, egnimdagi ko‘ylagim yirtilib qolgudek bo‘lsa, na onamga, na singlimga aytmasdim. Darhol qo‘limga igna-ip olardim-u yirtilgan joyini binoyiday butlab, kiyib olardim. Hech kim uni yirtilganini sezmasdi ham. Ketaverardim.
Uy-ro‘zg‘or ishlaridan ortib, sport, musiqa, ukalarim esa ganj o‘ymakorligi to‘garaklariga, keyinchalik kurash, futbol, og‘ir atletika mashg‘ulotlariga borganmiz. Mahalla futbol jamoasining yarmini biz tashkil qilardik. Ishkal-janjal bo‘lib qolsa, mahalla nomidan uch “jangchi” aka-uka tayyor turganmiz.
BUVIM – QALBIM TARBIYACHISI
Maktabimiz buvim yashaydigan tomonda edi. Darsdan qaytishda ularnikiga kirib o‘tardim (Bahonada uy ishlaridan sal narida bo‘lardim-da). Darvozadan o‘tishim bilan hovlidagi mo‘jazgina gulzorda gurkirab o‘sayotgan oshrayhon, sadarayhonlarning (Buxoroda nozbo‘yi deyiladi) yoqimli ifori dimog‘imga gupillab urardi. O‘zimdan o‘zim xursand bo‘lib ketardim. Buvijonimning chakkasida ham albatta bir shox rayhon bo‘lardi. Men ataylab o‘sha rayhonni hidlashga urinardim. Buvijonim mayin jilmayib yelkamga qoqib qo‘yardilar. Ertalab o‘zlari uylari yaqinidagi bozorchadan olib kelgan issiqqina patir va qaymoq bilan siylardilar.
Qornimni to‘ydirib olganimdan so‘ng yonlariga o‘tqazib olib, “Xo‘sh bachaginam, ayting-chi, bugun qanday darslar o‘tildi, nimalarni o‘rgandingiz?” deb sinov qilardilar. Juda orasta, tozalikka qattiq e’tibor berar, tejamkor edilar. Kun tartibiga rioya qilardilar. Radio ular uchun soat vazifasini bajarar, ma’lum vaqtda musiqa chalinsa, “Soat falon bo‘ldi”, derdilar.
Qozonga ovqat solib qo‘ygach, badastir boshqa ishlarni qilardilar. Ro‘zg‘orda hech qachon uzilish bo‘lmas, zarur masalliqlar oz-ozdan bo‘lsa-da har doim bo‘lardi.
Buvijonim Mashrab qissalarini, Yassaviy hikmatlarini, “Go‘ro‘g‘li”, “Ravshan”, “Kuntug‘mish” dostonlarini, Maxtumquli, Bedil g‘azallarini aytib berar, vujudim quloqqa aylanib ularni tinglardim. Buvim ziyoli oiladan bo‘lgan. Biroq yoshligida alifbo almashgani sabab, chalasavod bo‘lib qolganlar. Xotirasi kuchli bo‘lgani uchun davralarda eshitgan dostonlarni yodlab olgan. Men u kishidan tinglaganlarimni aytib bersam, o‘qituvchimiz “Darslikda yo‘q mavzularni qayerdan bilasan?” deb hayron bo‘lardi. Buvim bilan o‘tkazgan vaqtim men uchun o‘ziga xos maktab bo‘lgan.
USTOZNING URGANI – ODAM BOʻLGANING
Bolaligimda Po‘lat Mo‘min, Quddus Muhammadiy she’rlarini, Robert Luis Stivensonning “Xazinalar oroli”, Jyul Vernning “Suv ostida 80 ming kilometr”, “Kapitan Grant bolalari”, Oqiljon Husanovning “Tog‘da o‘sgan bola”, keyinchalik Jek Londonning “Martin Iden”, Ernest Seton-Tompsonning “Yovvoyi yo‘rg‘a” kabi asarlarni sevib o‘qiganman. Asar qahramonlari bilan goh quyuq o‘rmonzorda, goh kimsasiz orolda kezardim, yovvoyi hayvonlar ortidan yugurardim, goh dengizda suzardim. Xullas, kitob – sirdoshim, yo‘ldoshim edi.
Ta’til paytlarida yangi o‘quv yilida o‘tiladigan darsliklarni o‘qib chiqardim. Men ta’lim olgan Buxoro shahridagi 10-maktabda o‘z ishining mohirlari, bilimli ustozlar ko‘p edi. Hamma fanlardan a’loga o‘qiganim uchun olimpiadalar mavsumida ustozlar talashib qolishar, u yoki bu fanni tanlasam, boshqa ustozlar mendan xafa bo‘lishardi. Fizikadan maktab o‘quvchilarining Respublika olimpiadasida qatnashib, 2-o‘rinni egallaganman.
Boshqa mahalladan bo‘lganim uchun, “V” sinfga ilinib qolganman. Sinfimizda sho‘x, ammo mehnatkash bolalar ko‘p edi. Maktabdagi eng og‘ir ishlar – devor ko‘tarish, oqlash, panjara o‘rnatishni biz bajarardik. Paxta mavsumida ham faol edik.
Sinflararo musobaqalarda jamoa sardori – kamina edi. Ba’zan “A” va “B” sinf bolalari “Bobur chiqmasin”, deb to‘polon qilishardi. Chunki jamoamiz nomidan aksariyat savollarga men javob berardim va biz g‘olib bo‘lardik.
Ba’zan ustozlarimizdan dakki eshitardik, hatto kaltak yegan vaqtlarimiz ham bo‘lgan. Ammo, hech qachon bugungi ayrim bolalarga o‘xshab ota-onamizga shikoyat qilmaganmiz. Ota-onalarimiz ham ustozlarga boshqacha hurmat bilan qarashardi. Ustozga nisbatan shartakilik, gap qaytarish, behurmatlik, odobsizlik, uyat hisoblanardi. Uning obro‘si, umuman, kattalarga hurmat – muqaddas tushuncha edi.
VAQTNI QADRLANG
Bolalar – kelajagimiz. Ularga aytar so‘zim: bir-biringizni hurmat qiling, boshqalarning mehnatini, vaqtni qadrlang. Hayotning har bir insonga atalgan sinovlari ko‘p. Bunga tayyor bo‘lishingiz, mo‘rt bo‘lmasligingiz kerak. Yaxshi odatlar bolalikdan shakllanadi. Siz uchun 3 narsa muhim. Odob, ilm va hunar. Shu xislatlarga ega bo‘lsangiz, xor bo‘lmaysiz, hayotda o‘z o‘rningizni topasiz.
Dilafro‘z ZAYNIYEVA
yozib oldi