Maktab - mening hayotim
Har bir kishining tanlagan kasbi uning hayot mazmunini belgilaydi. Odatda kasbni har kim har xil – kimdir ota-onasi xohishiga qarab, yana kimdir kimgadir havas qilib, kimdir kasbning davr uchun dolzarbligi, yana birov esa o‘z qiziqishi va layoqatiga qarab tanlaydi. Odamda qiziqish va layoqatiga qarab tanlangan kasb muvaffaqiyatli bo‘ladi. Bunday kasb o‘z egasini ulug‘laydi, unga shuhrat keltiradi.
Ana shunday tanlagan kasbidan baxt topganlardan biri Yashnobod tumanidagi 61-maktabning boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi Natalya Ryabenkodir. Natalya Borisovna salkam ellik yildan buyon maktab ostonasiga bir olam hayrat bilan kirib kelgan jajji o‘g‘il-qizlarga nafaqat ustoz, o‘rni kelganda mehribon ona bo‘lib ham ta’lim, ham tarbiya bermoqda. U har bir voqea, hodisadan mo‘jiza axtargan o‘quvchisiga yaqin do‘st, sirdosh bo‘la oldi. Chunki onasidek mehribon bo‘lgan boshlang‘ich sinf o‘qituvchisining sehrli ovozi, samimiy nigohi qizaloq qalbida shu kasbga ishtiyoq, mehr bo‘lib o‘rnashgandi. Ana shu mehr uning umr yo‘llarini mayoqdek yoritib turdi.
Natalya Borisovna Turkmanistonning Chorjo‘y shahrida harbiy zobit oilasida tug‘ilgan. Otasining kasb taqozosi sabab tez-tez yashash manzillari o‘zgarib turardi. Shu tufayli Natalya ham turli maktablarda o‘qishga majbur bo‘ldi. U o‘rta maktabni Buxoro shahrida tugatdi. Dilidagi orzusi uni Pedagogika institutiga yetakladi. Institutning rus tili va adabiyoti fakultetini muvaffaqiyatli tugatib, “pedagog” degan qutlug‘ nomga sazovor bo‘lgan Natalya Borisovna Buxorodagi 30-maktabda ish boshladi. Ustozlardan bolalarga til o‘rgatish borasida maslahat, yo‘l-yo‘riqlar oldi. “Ruscha so‘zlashamiz” nomli to‘garak tashkil qildi. O‘qituvchining mahorati, shirin muomalasi sabab to‘garakka qiziqish kuchaydi. Bolalardagi ishtiyoq Natalya Borisovnaga g‘ayrat, kuch-quvvat berardi. Yosh pedagogning bolalarga mehrini sezgan ota-onalarning ham, jamoaning ham unga hurmati, bolalarning esa rus tili va adabiyotiga bo‘lgan qiziqishi oshdi.
Natalya Borisovna dars jarayonida har bir o‘quvchini faol bo‘lishga undaydi. Sinfda uch qator parta terilgan. Har bir darsda javob berish qatorlarning birinchi partasidan boshlanib, oxiriga qarab ketadi. Xuddi shunday jarayon keyingi mashg‘ulotlarda ham davom etadi. Bu usul har bir o‘quvchini darsda bir necha bor ishtirok etishiga imkon beradi. Bola hamisha e’tiborda bo‘ladi. Bu esa uning rus tilidagi og‘zaki nutqini o‘stiradi, mavzulardan xabardor qilib boradi. Odatda, ota-onalar bolasining birinchi qatorda o‘tirishini istaydi. Ular ham o‘zicha haq. Chunki orqa qatordagilar darsni unchalik berilib tinglamaydi. Novator ustoz bunday kamchilikni bartaraf qilishning yo‘lini topdi. Bolalar partalar bo‘yicha har kuni orqa tarafga siljiydigan bo‘lishdi. Bu usulda orqa qatordagilar oldinga o‘tib borishadi. Demak, bolalar hafta davomida qatordagi barcha partalarni aylanib chiqadi. Bu – o‘quvchilar faollashadi, hech bir o‘quvchi e’tibordan chetda qolmaydi, degani edi.
Ushbu tashabbus keng qanot yozdi. Natalya Borisovna nafaqat maktabning, balki butun shaharning eng obro‘li, tajribali o‘qituvchisiga aylandi. Ota-onalar farzandlarini shu maktabda o‘qishini orzu qiladigan bo‘ldi. “Mehnat qilgan – elda aziz”, deganlari shu bo‘lsa kerak.
Yillar yeldek yelib o‘tdi. Ustoz – pedagog oilaviy sharoit tufayli Toshkentga ko‘chib keldi. Pedagogik faoliyatini Yashnobod tumanidagi 61-maktabda davom ettirdi. Shu voqeaga ham salkam yigirma yil bo‘libdi. Mana shu ikki maktabdagi faoliyat uning umr mazmuniga aylangan. Garchi yetmish yosh ostonasidan allaqachon xatlab o‘tgan bo‘lsa-da, u hamon safda. Bo‘sh vaqt topdi deguncha o‘quvchining mavzuga qiziqishini orttirishda eng qulay omil deb hisoblagani – ko‘rgazmali qurollar yasashga kirishadi. Opa mehnatini qadrlagan, uning tajriba va malakasiga suyangan maktab jamoasi ustozni qo‘lidan mahkam tutgan.
Natalya Borisovna har tong odatdagidek soat yettidan o‘ttiz daqiqa o‘tganda sinfga kirib keladi. Tayyorlab kelgan ko‘rgazmalarini o‘rniga qo‘yadi, sinfxonasini shamollatib, o‘quvchilarini kutadi. Bolajonlar, bilimga tashna nabira shogirdlarni sinfda jilmayib qarshi olish uning uchun ulkan quvonch va iftixor. Opa bolalarga nafaqat sinfning, balki ziyo, bilim, tafakkur olamining sehrli eshiklarini ochar ekan, bolalar bu eshikdan bugungi qaynoq hayot nafasini, kelajakka ishonch zavqini olib kirishadi. Ustoz yillar davomida qadrdoniga aylangan, qulog‘iga musiqaday yoqimli eshitiladigan maktab qo‘ng‘irog‘i jarangi ostida, mana mening hayotim mazmuni, mana mening baxtim, deya sevimli mashg‘ulotini boshlaydi.
Rashid RAUPOV